Stress og utbrenthet på arbeidsplassen
Share
Stress og utbrenthet har utviklet seg til to av de største helseutfordringene i norsk næringsliv i dag og hele 8/10 arbeidstakere rapporter om for mye negativt stress på arbeidsplassen. Dette påvirker ikke bare trivsel på arbeidsplassen, men påfører også bedrifter store økonomiske tap i form av lavere produktivitet og høye sykefravær.
For høyt stress på arbeidsplassen er et økende problem
Arbeidstilsynet peker på at stress kan oppstå når kravene i jobben overstiger arbeidstakerens evne til å håndtere dem. Dette kan føre til både fysiske og psykiske helseplager arbeidsgivere må ta alvorlig.
Ifølge Arbeidstilsynet er stress blant de vanligste årsakene til helseplager på jobb, og hele 8/10 ansatte i Norske bedrifter rapporterer om for høyt stress.
Dette kan over tid utvikle seg til utbrenthet, der ansatte opplever en følelse av total utmattelse og mangel på motivasjon. Dette vil igjen være en sterk bidragsyter til at den ansatte søker seg vekk fra arbeidsplassen.
Usunn balanse mellom arbeid og fritid
Statistikker fra NAV viser at sykefravær knyttet til psykiske lidelser, inkludert stress, har økt med 15,1 % i 2024, spesielt blant unge arbeidstakere.
Dette reflekterer en uheldig trend i norsk arbeidsliv der stadig flere ansatte sliter med å opprettholde en sunn balanse mellom jobb og privatliv. Årsaken til dette er sammensatt av blant annet for høy arbeidsbelastning, høyt press og forventninger om at ansatte skal være tilgjengelig utover ordinær arbeidstid.Store økonomiske konsekvenser for næringslivet
Langvarig stress påvirker både de ansatte og bedriften negativt, så her er det i begges interesse å gjøre tiltak.
Stress fører til økt risiko for både fysiske og psykiske lidelser, som igjen resulterer i høyere sykefravær og turnover. Dette øker kostnadene for bedriften, både i form av tapt produktivitet og kostnader knyttet til rekruttering og hyppig utskiftning av personell.
5 tiltak som forebygger stress og utbrenthet blant dine ansatte
1. Skap et støttende og inkluderende arbeidsmiljøArbeidstilsynet anbefaler at ledelsen skaper et miljø der ansatte føler seg trygge nok til å diskutere utfordringer som kan føre til stress. Dette innebærer åpen kommunikasjon, samt tiltak for å sikre at arbeidsmengden er håndterbar for hver enkelt.
Fleksible arbeidstider og mulighet for hjemmekontor kan hjelpe ansatte med å balansere jobb og privatliv, spesielt for ansatte med familie og små barn. Ifølge SSB opplever 30 % av norske arbeidstakere at jobben går ut over privatlivet.
3. Gi ansatte tilgang til støtte for mental helse
Lavterskeltilbud som rådgivning og stressmestringsprogrammer kan hjelpe ansatte med å takle daglig stress før det eskalerer til utbrenthet. Dette kan inkludere å innføre helseprogrammer på arbeidsplassen og/eller tilby kurs i mindfulness, stressmestring eller balanse mellom arbeid og fritid.
4. Oppfordre til regelmessige pauser og ferie
Regelmessige pauser og bruk av feriedager er viktig for å forhindre langvarig stress. Arbeidstilsynet peker på at restitusjon og tid borte fra jobb er avgjørende for å unngå utmattelse, og det er viktig at arbeidsgiver tilrettelegger for at den ansatte har anledning til å legge jobben helt vekk når de er borte.
Ansatte som har mulighet til å utvikle seg og lære nye ferdigheter, er ofte mer motiverte og mindre utsatt for stress. Bedrifter kan tilby kurs og utviklingsmuligheter for å opprettholde motivasjonen.
Bruk av programmer som fremmer helse og trivsel på arbeidsplassen
Balance@Work tilbyr en helhetlig tilnærming til stressmestring og forebygging av utbrenthet. Gjennom skreddersydde programmer, som inkluderer stressmestring, fysisk aktivitet og mental helse, hjelper vi bedrifter med å redusere sykefravær og forbedre arbeidsmiljøet.
Ved å forstå årsakene til stress og implementere proaktive tiltak for å redusere det, kan bedrifter fremme en sunnere og mer produktiv arbeidsplass.